Утреня 8ч
Василиева Света Литургия 9ч
Из "Песнопения за празника"
Слава на стиховните, глас 2
Като преминахме от нечестие към благочестие и просветени със
светлината на познанието, както е писано в псалома, нека да запляскаме с
ръце, принасяйки благодарствено хвала на
Бога и на изобразените на стени, дъски и свещени съсъди свещени образи
на Христа, на Пречистата и на всички светии с почит да се поклоним,
отхвърляйки нечестивата вяра на
безславните еретици, защото честта, отдавана на образа, както казва
свети Василий, преминава към първообраза; и просейки молитвите на
пречистата Ти Майка и на всички светии, Христе
Боже наш, дари ни с велика милост.
Кондак, глас 2:
Неизобразимото Слово на Отца при въплъщението
от тебе, Богородице, Се изобрази и изписвайки осквернения образ в
първоначалния му вид, го съедини с
божествената красота. Като изповядваме нашето спасение, ние с дело и
слово Го изобразяваме.
Икос:
По Божие вдъхновение заради нас, в древност пророците
достигнаха със своя взор до края на вековете и предвъзвестиха това
тайнство на домостроителството, получавайки
от него те самите озарение. И тъй, приемайки от него божествена
премъдрост, ние познаваме Господа Бога, Комуто се покланяме в три
Ипостаси и служейки единствено на Него, имаме едно
кръщение и една вяра, облечени в Христа. Като изповядваме нашето
спасение, ние с дело и слово Го изобразяваме.
"На пречистия Твой образ се покланяме, Благий, като просим прошка на прегрешенията си, Христе Боже...”
Днес празнуваме една от многобройните победи на Църквата. Това е
победата на светите икони.
Преди повече от 1200 години в Константинопол се появили еретици,
чийто девиз бил: "Вън иконите от църквите!”. Варвари, груби и
необразовани, те влизали в храмовете, събаряли
светите икони от иконостасите, хвърляли ги на земята, тъпчели ги,
разсичали и изгаряли. Проверявали и по домовете на хората и горко на
тогова, у когото намирали икони. Залавяли го,
хвърляли го в тъмница, осъждали го, отрязвали му носа, заточвали го в
най-отдалечените краища на империята. Това гонение продължило почти 150
години.
Ако някой запитвал иконоборците: "Защо унищожавате иконите”, те
отговаряли: "Защото да се почитат те е идолопоклонство и според Божията
заповед в Декалога "не си прави
кумир...”, "не им се кланяй” (Изх. 20:4; Втор. 5:8), ние не се кланяме
на идоли”. Те смятали, че иконите са идоли. В действителност, обаче идол
ли е иконата?
Не, не е. Едно е идол, а друго – икона. Какво представлява идолът?
Идол е да вземеш парче мрамор или дърво, да го издялаш, да му придадеш
образ на животно или човек и после да
паднеш и да му се поклониш с вярата, че е бог. Такова нещо ние не
проповядваме. Не казваме, че иконата на Христа е самият Христос, не
казваме, че иконата на Св. Богородица е самата
Св. Богородица или пък че иконата на св. Пантелеймон е самият светец. А
какво казваме? Че иконата изобразява лицето; иконата на Христа
изобразява Христа, иконата на Св. Богородица
изобразява Св. Богородица, иконата на св. Пантелеймон изобразява св.
Пантелеймон. И както не съществува дом или портфейл без снимки на
любимите лица (баща, съпруг, деца), така и в
църквата имаме изображения на Христа, на Св. Богородица и на светиите и
като виждаме тях, си спомняме за тези свети личности и като почитаме
тях, почитаме изобразените лица.
"Почитта към образа възхожда към първообраза”, казват светите Отци. На
иконата подобава почетно поклонение, не служене. Това учи Църквата.
Бог, възлюбени, не е вещество, а дух. Като невеществен и Цар на
невеществените ангели и архангели, е невидим; никой не Го е видял.
Затова в църквата не изобразяваме Бога. Като
невидим, Той е и неописуем; никоя художническа ръка не може да Го опише,
да ни даде образа Божий. Но великото и неизказано тайнство е че Синът
Божий и Бог е приел човешка плът и
тогава Невидимият станал видим; явил се като човек на земята, като Син
на Девата. И тъй, откакто невидимият Бог станал видим в Лицето на Христа
и е ходил между нас и е бил разпънат
и възкръснал, оттогава станал описуем и вече можем да Го рисуваме.
Един от най-големите отци на Църквата, св. Йоан Дамаскин, подкрепяйки догмата за почитането на светите икони, казвал:
"Питам ви, иконоборци, дошъл ли е или не е дошъл Христос на земята? Ако не е дошъл, тогава нямаме право да изобразяваме Неописуемия. Но ако Христос е дошъл – и е факт, че е дошъл и като младенец и като зрял мъж се явил в света – тогава, елате, зографи, вече можете да Го изобразите. Хиляди очи са Го видели, хиляди уши са Го чули, хиляди ръце са Го докоснали. Следователно, Христос като Бог е неописуем, но като човек е видим и описуем; може да бъде изобразен."
Из www.pravoslavieto.com
АНАТЕМИ, които църквата произнася на НЕДЕЛЯ ПРАВОСЛАВНА
На всичко, което е било нововъведено и
постановено, или което занапред ще бъде постановено противно на
църковното предание и учението и обичаите на светите и приснопаметни
отци – анатема.
Клир: Анатема (3).
Народ: Анатема (3).
Клирът и народът казват това след всеки възглас на дякона.
Дякон: На онези, които отричат Божието
битие и утвърждават, че този свят е самобитен и всичко в него става
случайно и без промисъл Божи – анатема.
На онези, които казват, че Бог не е дух,
но плът; или пък че Той не е праведен, милосърден, премъдър, всезнаещ и
които произнасят други подобни хули - анатема.
На ония, които дръзват да говорят, че
Синът Божи не е единосъщен и не е равночестен на Отца, и казват същото и
за Дух Светий, и които не изповядват Отца, и Сина, и Светия Дух като
един Бог – анатема.
На ония, които безумно говорят, че за
нашето спасение и очистване от греховете не е било необходимо
пришествието в света на Сина Божи в плът, Неговото доброволно страдание,
смърт и възкресение – анатема.
На ония, които не приемат благодатта на
проповядваното от Евангелието изкупление, като единствено средство за
нашето оправдание пред Бога – анатема.
На ония, които дръзват да говорят, че
Пречистата Дева Мария не е била преди раждането на Христа, при самото
раждане и след раждането Дева – анатема.
На ония, които не вярват, че Духът
Светий умъдри пророците и апостолите и чрез тях ни възвести истинския
път към вечното спасение, потвърждавайки това с чудеса, и също не
вярват, че сега Той обитава в сърцата на верните и истински християни и
ги наставлява на всяка истина – анатема.
На отхвърлящите безсмъртието на душата,
края на света, бъдещия съд и вечното въздаяние за добродетелите на
небесата, и вечното осъждане за греховете – анатема.
На отхвърлящите светите тайнства, извършвани в Христовата Църква – анатема.
На отхвърлящите съборите на светите Отци
и тяхното предание, което е съгласно с Божественото Откровение и се
пази благочестиво от Православната Вселенска Църква – анатема.
На ония, които ругаят и хулят светите
икони, поставени от Светата Църква за възпоменание на Божиите дела и
Неговите угодници, та чрез гледането им християните да се подбуждат към
благочестие и подражание, и на ония, които казват, че иконите са идоли –
анатема.
На ония, които учат и изповядват за тварна нетварната божествена благодат и Таворската светлина – анатема.
На теософите, дъновистите и другите
еретици, които дръзват да говорят и безумно да учат, че Господ наш Иисус
Христос е слязъл на земята и се е въплътил не веднъж, но много пъти, а
също и на ония, които отричат, че истинската Премъдрост на Отца е
Неговият единороден Син и въпреки Божественото Писание и учението на
светите Отци, търсят други премъдрости – анатема.
На окултистите, спиритистите, чародеите,
врачките и всички, които не вярват в Единия Бог, но почитат бесовете и
не предават смирено на Бога своя живот, но с призоваване на чародейните
бесове търсят да узнаят бъдещето - анатема.
На гонителите на Христовата Църква, на
нечестивите отстъпници, вдигнали ръце против свещенослужителите Божи,
поругали светините, разрушили Божиите храмове, изтезавали нашите братя и
осквернили нашето отечество – анатема.
На всички еретици – анатема (3).
Клир: Анатема (3).
Народ: Анатема (3).
Източник www. dveri.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар